Møt vår CEO, Fredrik!
Vi har tatt en prat med vår CEO, Fredrik Remmen, om karriere og hans vei fra kjøkkenhjelp i Italia til topplederstilling i restaurantbransjen. Kanskje historien hans kan inspirere andre?
Som 22-åring tok Fredrik fagbrev i Norge som kokk. Lysten og nysgjerrig på å lære mer valgte han å dra til Italia fremfor Frankrike, som de fleste andre gjorde. Han leste seg opp på det italienske kjøkkenet og satte kursen mot Toscana – helt alene, uten å kjenne noen og uten å kunne noe særlig italiensk. Ti privattimer med en italiener som eneste forberedelse resulterte i en god start: «Buongiorno, mi chiamo Fredrik! Hai del lavoro per me?» sa han, mens han gikk rundt og banket på dørene til restaurantene i Siena i Toscana. Og for oss som ikke forstår italiensk betyr det: «Hei, Jeg heter Fredrik! Har du noe arbeid til meg?»
Fredrik fikk tilbud om jobb som oppvaskhjelp til 30 kroner i timen og takket ja for å få en fot innenfor. Etter hvert som han kunne nok italiensk, fikk han jobbe som kokk. Sommeren 2003 valgte han å reise hjem til Norge, men det ble kortvarig. Ikke lenge etter returen fikk han nemlig en uventet telefon og et jobbtilbud fra det ikoniske 5-stjernes hotellet Il Pellicano på den toskanske kysten. Fredrik hadde tydeligvis gjort inntrykk i Siena. Så han pakket sakene sine og satte igjen kursen mot Italia. Han forteller om lange arbeidsdager – fra klokken syv på morgenen til sent på kvelden. Etter jobb spilte han fotball sammen med kollegaene sine. Etter et halvt år på Il Pellicano dro han hjem til Norge, med bagasjen full av kunnskap og erfaring. Han forteller at han lærte mye om arbeidslivet i Italia generelt, og spesielt om livet som kokk. Oppholdet hadde lært han flere italienske banneord enn norske, og det sier vel en hel del.
Tiden i Italia inspirerte Fredrik til å gå en ny karrierevei med fokus på ledelse i hotell- og restaurantbransjen. Han søkte seg inn på Örebro universitet og startet på en bachelorgrad i meal science and culinary arts. Underveis bestemte han seg for å fortsette på en mastergrad. Da han var ferdig utdannet var det vanskelig å få jobb, og de fleste store restaurantene i Oslo som han gikk til avviste han. En telefonsamtale til rektoren på universitetet skulle derimot lønne seg – her ble han tilbudt jobb i Örebro som lærer. Så han reiste til Örebro og underviste i lederskap og kommunikasjon.
I tillegg til lærerjobben har Fredrik jobbet som kokk på Pascal, Lofoten Fiskerestaurant og ikke minst på en av USAs beste restauranter, The French Laundry – som har hele tre Michelinstjerner. Det var tilfeldigheter som førte til at han siden fikk jobb som driftssjef ved Olivia Hegdehaugsveien i 2011. Fredrik merket tidlig i jobben som driftssjef at han hadde ekstra interesse for HR og ledelse. Med erfaringene fra tiden i Italia, master- og bachelorgrader samt gode relasjoner i Olivia falt det seg slik at Fredrik ble HR-sjef. Han har alltid vært opptatt av å skape gode forbilder og videreutvikle ledere, og i sin nye stilling fikk han jobbe mye med kultur og verdibasert ledelse. Med sin tverrfaglige forståelse og innsikt han har bidratt til videreutvikling av nye idéer, og de siste årene har han hatt stadig mer å gjøre med Olivias meny, åpninger av nye restauranter og alt annet som kommer med en voksende organisasjon.
I 2016 ble Olivia kjøpt opp av Herkules for å vokse. På dette tidspunktet var det kun tre ansatte i administrasjonen i Olivia; nå er det over 30 personer som jobber med alt fra økonomi til interiør på hovedkontoret. Fredrik har alltid sagt at «den som tar ansvar, får ansvar» – og nettopp dette er han et eksempel på selv. I 2019 tok Fredrik på seg rollen som Country Manager for restaurantene i Norge, før han i slutten av 2021 ble spurt om han kunne tenke seg å ta over jobben som CEO. Han sier selv at den viktigste jobben han gjør er å skape trygge og kompetente ledere; for gode ledere er nøkkelen til fornøyde medarbeidere og gode gjesteopplevelser. Helt siden starten har Olivia klart å tiltrekke seg dyktige folk, som igjen har hatt mulighet til å gjøre karriere. Det har hele veien vært viktig for Olivia å utvikle mennesker så vel som organisasjonen, og etter to krevende år med covid er Fredrik så klart spent på tiden fremover. Mest fordi det jobber så utrolig mange dyktige mennesker i organisasjonen som drar lasset videre.





